1 min read
1 min read
Redactie Easy Systems 15 maart 2017
Leuker kunnen we ‘t niet maken. Wel makkelijker. Althans, dat zegt de belastingdienst. Wij geloven dat het leuker én makkelijker kan. Immers, een bedrijf dat zijn purchase to pay proces volledig digitaliseert, bouwt al snel aan een goede relatie met de belastingdienst. Hoe dat zit?
Net als uw accountant, houdt de belastingdienst ervan als er overzicht en transparantie heerst binnen uw onderneming. Zij beoordelen niet alleen inhoudelijk uw onderneming, maar kijken bij een controle ook naar zaken als: kunnen we de factuur snel terugvinden? Is er een duidelijk procuratieschema? Is er inzicht in wie de factuur heeft goedgekeurd? Is er een back-up van de financiële administratie? Hoe goed is het archief eigenlijk gedocumenteerd? En dat is in een gedigitaliseerde omgeving nu eenmaal vele malen makkelijker (en leuker) dan in een papieren omgeving waarbij bergen dikke ordners doorgespit moeten worden.
Hoe spijtig het ergens ook is: de mens is in processen nog altijd de zwakste schakel. Juist daarom is het zoveel mogelijk digitaliseren van financiële processen binnen uw organisatie niet minder dan noodzakelijk.
Waarom? Vanwege de kans op fraude. En vanwege ziekteverzuim, waardoor zaken onverhoopt blijven liggen, want de collega’s van de zieke werknemers hebben het immers ook al zo druk. En omdat digitalisering minder fouten genereert, omdat er geen handwerk meer aan te pas komt.
Dit betekent overigens niet dat die kwetsbare menselijke schakel dan maar direct geëlimineerd moet worden. Integendeel. Door digitalisering ontstaat er ruimte voor een meer interessante invulling van functies. De controlerende rol wordt juist uitgebouwd. Mensen zitten beter in hun vel. Zijn minder ziek. En… etcetera. We zouden kunnen constateren dat de cirkel niet ronder worden kan.
Hans van der Kolk
Sales Manager