1 min read
1 min read
Redactie Easy Systems 28 november 2017
Sinds april 2019 zijn alle lokale overheden verplicht om e-facturen te accepteren en te kunnen verwerken. Rijksoverheden waren dit al verplicht vanaf begin 2017 en nu is het aan de lokale overheden om zich voor te bereiden.
In Europa is bepaald dat PEPPOL de standaard is voor het uitwisselen van elektronische documenten, waaronder facturen. Deze uitwisseling verloopt via beveiligde verbindingen tussen leveranciers en ontvangers. Deze beveiligde verbindingen worden ook wel Access Points genoemd. In Nederland is Nederlandse Peppol Autoriteit (NPa) de organisatie die gerechtigd is om deze access points aan te sluiten op PEPPOL. Alleen de door Nederlandse Peppol Autoriteit (NPa) erkende leveranciers - waartoe Easy Systems ook behoort - mogen een Access Point leveren.
Iedereen die e-facturen wil versturen of ontvangen via het PEPPOL netwerk heeft een Access Point nodig om de factuur via het PEPPOL netwerk te verzenden of te ontvangen. Om facturen direct vanuit het financieel-/ERP-systeem over het netwerk te versturen of vanuit het netwerk in het financieel-/ERP-systeem te ontvangen is een zogenaamde connector nodig die de financiële software met het netwerk verbindt en de facturen, indien nodig, 'vertaalt' naar het gewenste formaat. Wie eenmaal aangesloten is op het PEPPOL netwerk kan facturen uitwisselen met iedereen die ook is aangesloten.
Het is belangrijk te weten dat het PEPPOL netwerk zich niet beperkt tot overheden en leveranciers van overheden. Door de focus op de overheid in alle nieuwsberichten verschuift dit wat naar de achtergrond, maar het PEPPOL netwerk is voor iedere organisatie die facturen en andere documenten op een veilige manier wil uitwisselen met klanten of leveranciers.
Heeft u vragen over het PEPPOL netwerk of bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.