Digitale factuurverwerking
Digitale factuurverwerking transformeert de manier waarop bedrijven hun factuurverwerkingsprocessen beheren. Door digitale factuurverwerking kunnen organisaties sneller reageren op facturen, de nauwkeurigheid in het proces verbeteren en de toegankelijkheid van factuurgegevens vergroten.
Wat is digitale factuurverwerking?
Digitale factuurverwerking is het omzetten van papieren facturen naar digitale formaten waarmee het proces van handmatige goedkeuring naar digitaal accorderen verschuift. Het vereenvoudigd het proces, verbetert de nauwkeurigheid en versnelt de reactietijd op facturen voor bedrijven.
Het proces maakt gebruik van technologieën zoals scan en herken software, data-extraxtie en workflows voor digitaal accorderen om facturen efficiënt te verwerken en te archiveren.
Hoe werkt digitale factuurverwerking?
Digitale factuurverwerking begint met het digitaliseren van papieren facturen met behulp van scan en herken software, of het ontvangen van digitale facturen, zoals pdf facturen per e-mail die ook gescand worden. De informatie op al deze facturen wordt met behulp van OCR (Optical Character Recognition) geëxtraheerd en in de juiste systemen gezet.
Vervolgens worden facturen ter goedkeuring voorgelegd aan de verantwoordelijke medewerkers. Dit gaat op basis van een vastgelegd procuratieschema, waarbij budgethouders via het systeem facturen digitaal accorderen. Na goedkeuring wordt de factuur klaargezet voor betaling.
Wat zijn de voordelen van digitale factuurverwerking?
Het eerste wat vaak opvalt is de eenvoudige toegankelijkheid van facturen. Wie voorheen te maken had met een sterk papiergedreven proces, zal al snel het verschil zien in opslagruimte en het terugzoeken van facturen. Denk eens aan de accountantscontrole. De accountant wil een specifieke factuur inzien, bijvoorbeeld om na te gaan of het procuratieschema gevolgd is. Hoe snel heb je die tevoorschijn gehaald vanuit een papieren archief? Stel je nú eens voor dat alle informatie op de factuur digitaal doorzoekbaar is. Als de accountant dán de route van digitaal accorderen wil nagaan, is die factuur in een mum van tijd opgezocht.
Digitaal archief
Raak nooit meer een factuur kwijt en verminder ook de tijd die je kwijt bent aan een accountantscontrole.
Foutenreductie
Verminder menselijke fouten doordat handmatig overnemen van gegevens verleden tijd is.
Tijdbesparing
Gegevens handmatig overnemen is tijdrovend. Met scan en herken software is die papieren factuur zo omgezet.
Wie de overstap maakt van handmatige naar digitale factuurverwerking profiteert direct van de voordelen. En dat geeft ruimte om verder te optimaliseren en nóg meer voordelen mee te pakken.
Lees meer over het verder uitbouwen van digitale factuurverwerking naar een geautomatiseerd proces »
Poelmann van den Broek
"Een factuur die je 5 jaar geleden hebt ontvangen, heb je binnen 2 tellen op je scherm staan. Dus niet meer zoeken in een stoffig archief."
Arno Bomer | Controller
Ontdek hoe Poelmann van den Broek de factuurverwerking aanpakte »
Bouwbedrijf Peter Peters
"Wij moesten van alle facturen kopieën maken. Je kunt je voorstellen dat onze nieuwe manier van werken ons - buiten het feit dat het veel efficiënter is - een enorme papierberg scheelt en dus ruimtebesparend is."
Hoofd Financiële administratie
Ontdek hoe Bouwbedrijf Peter Peters van een enorme papierberg afkwam »
Wat is het verschil tussen digitale factuurverwerking en automatische factuurverwerking?
Het verschil tussen digitale factuurverwerking en automatische factuurverwerking ligt in de mate van automatisering. De termen worden veel door elkaar gebruikt alsof ze uitwisselbaar zijn, maar er is wel degelijk een groot verschil tussen de twee.
Digitale factuurverwerking betreft het omzetten van papieren facturen naar een digitaal formaat met behulp van scan en herken software. Het is dus de stap van papier naar pdf waarmee het verwerkingsproces digitaal gemaakt wordt.
Het proces van digitale factuurverwerking kan ook nog wel degelijk handmatige tussenkomst vereisen voor bepaalde taken, zoals het digitaal accorderen of gegevens op de factuur controleren aan de hand van gegevens in een ander systeem.
Automatische factuurverwerking daarentegen gaat flink verder. Door gebruik te maken van slimme software om het gehele proces van factuurontvangst tot klaarzetten voor betaling te automatiseren, inclusief het matchen van facturen met inkooporders en de gegevensuitwisseling tussen systemen. Automatische factuurverwerking maximaliseert efficiëntie en minimaliseert menselijke fouten.
Digitale factuurverwerking is eigenlijk de opstap naar automatische factuurverwerking.
Moet je wel aan digitale factuurverwerking beginnen?
Als je het verschil tussen digitale en automatische factuurverwerking kent, dan lijkt digitale factuurverwerking misschien niet zo'n goed idee meer. Maar begrijp goed dat je een papieren proces niet kunt automatiseren, automatiseren kan simpelweg niet zonder digitaliseren. Organisaties die nog een sterk papiergedreven en handmatig proces hebben, starten dan ook vaak met digitaliseren om daarna verder te gaan met automatiseren.
Lees meer over het verschil tussen handmatige en digitale factuurverwerking »